-- Home - What's new - Paintings - Bio - Sketch - Contact me --
Sketch is a source of artwork. These skeches on the basis of painting pictures.
スケッチは作品の素材集として使います。

*About Chihiro's sketching
*About Chihiro's under water sketching

*About Chihiro's sketching. / How to sketch?
When I sketch during a traveling for artworks, I use these notebooks and only a ballpoint pen.
Usually I don't use camera, only sketching as my artwork's materials.
I call my sketch books is'' My diary sketchbook''.


取材旅時はカメラを持たず、スケッチ日記帳と黒のボールペンのみで動きます。このスケッチノートを「スケッチ日記帳」と呼んでいます。
This sketch is the landscape of sugar cane plantation at Okinawa,Japan.

Chihiro's sketch is a monochrome, but the atmospheric , wind and color of the place where I sketched engrave in my heart.
The reason why simple coloring with a short time hinder an improve my image for my artwork.


単色ですが、スケッチすることでその場の色はもちろん、空気、風、香りまで身体に刻み込まれます。色をつけない理由は、短時間の安易な彩色が、後のイメージを膨らます妨げにならないようにするため。
このスケッチは沖縄のサトウキビ畑。
As a sketch, I pick up where is only I have my emotions stirred.
''Chihiro's diary sketchbook'' is not only sketching but also write down in my diary sketchbook. I write down a data collection and my feelings when I sketching. This way helps me when I try to paint artworks.


スケッチは、その場所で心動かされた部分だけをピックアップします。スケッチだけでなく、日記帳として取材で伺ったお話や自分の心情を書いてます。どんな気持ちでスケッチしていたのか、後でスケッチを見た時に状況を振り返る時の手助けとなります。
The wind call the season/季節を呼ぶ風 160×240(o)
The sketch of the right is the malayan banyan in Okinawa, Japan.

Even if you see a same place everyday, you feel that the place is different everyday as the atmosphere. I am important this feeling. So that I sketching with my diary and a data collection.


毎日、同じ場所を見ていても、その時の心の持ち方、感情によって、雰囲気や空気は違って感じるはずです。その感覚を大切にしています。だから心情をスケッチと一緒に書いておくのです。
スケッチは沖縄のガジュマル。
Whatever the reason a sketch is only material for my artworks.
It is an important if I can recall these situation at that time after I come back to studio.


スケッチは資料。自分でその場所に立たせていただいている時の状況、雰囲気を持ち帰ること。
心のまま、感じたまま。その心をそのまま作品に活かせるように。
The wonderland / 妖精たちの国 160×240(o)
Top of this page→



*About Chihiro's under water sketching. / What is the under water sketching?
When I sketch under the sea, I use some paper of waterproof and a pencil.

How to sketch under the water, I sketch the same method as I do the ground one. But under water sketch is one of the different on the ground one. I can sketch the frond and the back of me then the surface and the bottom of the sea. That is why I feel like to be in the air. The feeling is an important for me.


自分がいる場所の前、横、後ろ、水面、海の底が混合される。スケッチの時点から感じたまま「その場所が持っている雰囲気」を描きます。水中の浮かんでいる感覚を大切にします。これは陸上スケッチにはない感覚です。
The life of the sea move quickly so much we cannot sketch, but don't matter you cannot catch up with them. It's enough that you feel their movement. You don't care that your sketch only one line. The reason why the movement of a creature is more important than shape. Sometimes when if you need a shape of creature, you need to be a longtime in the water.

After a diving, in the water cannot make us to move like on the ground, so that I copy a sketch from under water sketch and and write with my diary.


生物たちの動きは早くてスケッチが追いつきませんが、動きを感じて描けば1本の線も生きてきます。その動きが心に刻み込まれればよいのです。
水中スケッチは身体の自由が陸上ほどありませんので、陸上にあがってきてから、感じたこと、心に残っていることを「スケッチ日記帳」へ書き写します。


The tridacnidae under the sea in Okinawa, Japan.
Top of this page→
-- Home - What's new - Paintings - Bio - Sketch - Contact me --
★ 自然と人とが共存する世界「画家:近藤ちひろ」 ★
「Japanese Artist * Chihiro Kondo」

Copyright 2020,CHIHIRO KONDO .All rights reserved.
※掲載されている全ての画像、文章のデータには著作権があります。無断転用・無断転載はご遠慮ください。